Hva er WCAG?
WCAG, eller Web Content Accessibility Guidelines, er det internasjonale rammeverket for hvordan nettsider, apper og digitalt innhold bør utformes for å være tilgjengelig for alle brukere, uavhengig av funksjonsevne.
WCAG er laget av W3C (World Wide Web Consortium) og bygger på fire prinsipper:
- Mulig å oppfatte - innhold må kunne oppfattes med syn, hørsel eller hjelpemidler.
- Mulig å betjene - grensesnittet må kunne brukes med tastatur og andre metoder enn mus.
- Forståelig - språk, struktur og funksjoner må være enkle å forstå.
- Robust - innholdet må fungere på tvers av nettlesere og hjelpemiddelteknologi.
Hvert prinsipp er delt inn i rettningslinjer, der rettningslinjene består av et antall WCAG-kriterier. Kravene er delt inn i tre nivåer (A, AA, AAA), hvor A og AA vanligvis er lovpålagt.
Et eksempel er WCAG suksesskriterium 1.1.1 Ikke-tekstlig innhold (Nivå A). Tallet viser at dette er det første prinsippet, med den første retningslinjen og det første kriteriet. Nivå A er det laveste nivået for tilgjengelighet og det er lovpålagt.
Selv om universell utforming av IKT er lovpålagt i Norge, er det et skille mellom hva private virksomheter og offentlige virksomheter må forholde seg til.
Private virksomheter må oppfylle 35 krav fra WCAG 2.0, mens offentlige virksomheter som stat, fylke, kommune må oppfylle 48 av 78 testbare krav. Offentlige virksomheter skal også følge WCAG 2.1. WCAG 2.2 er allerede publisert med flere forbedringer og nye kriterier. Selv om dette ennå ikke er lovkrav, anbefales det å jobbe mot WCAG 2.2 for å være framtidsrettet og sikre best mulig tilgjengelighet.
I Norge er det UU-tilsynet som fører tilsyn av virksomheter, og kan gi pålegg dersom kravene brytes. Hvis du har lyst til å finne ut mer om tilgjengelighet på nettsteder og apper kan du også besøke tilsynets sider.
WCAG er ikke bare en teknisk sjekkliste, det er også regler som gjør det mulig for flere å benytte seg av nettsteder og apper.